En övning från torsdagens dressyrlektion.

 
Den här övning avslutade vi med i torsdags på dressyrlektionen. "Trava ett varv på en åttvolt och hoppa över krysset som ligger där åttan möts, alltså över krysset två gånger. Tredje gången man kommer över krysset fortsätter man rakt fram och fattar galopp. Sedan fortsätta rakt fram och hoppa räcket". Den här övningen är jag väldigt nöjd över, hon lyssnade bra och tog dessutom räcket på 60 cm galant, kanske att det till och med var 70 cm :)
 
Innan vi gjorde den här övningen hade vi legat på bara åttvolten och över krysset flera varv. Först i skritt, sedan la vi in lite trav, och sedan tog vi allt i trav med en galoppfattning precis över hindret. Så långt tyckte jag det gick väldigt bra, men när vi sedan enbart skulle galoppera runt på åttvolten så gick det inte alls som jag tänkt mig. Elsa bestämde sig för att hon inte villa svänga efter hindret i högervarvet och tog bettet och bara drog ifrån. Jag fick försöka flera gånger men jag gav inte upp så till slut gick det. Sedan lät vi hästarna skritta några varv och efter det la vi på ett räcke som avslutning också. Precis som jag skrev där uppe gick den övningen väldigt bra då Elsa hade ändrat sin inställning och lyssnade på mig! 
 
Eftersom det trots allt brast i en del moment under den här övningen ska jag träna på den imorgon med Elsa. Rider antagligen tillsammans med Lovisa så det blir skoj.
Upp