Betygsättning melodifestivalen 2016

Ikväll är det dags för final i Melodifestivalen! Jag och ett gäng kompisar ska hem till Amanda på tacokväll och mellomys. Kan bli spännade då jag tror vi håller på ganska olika artister, men jag tänkte i alla fall ägna detta inlägg åt att poängsätta och säga vad jag tycker om de olika bidragen.
 
 
Panetoz - Håll om mig hårt. Betyg 3/5
Fem energiska och glada killar med en supersvängig låt! Man bara måste ju sjunga med och kan inte bli annat än glad. Men det blir lite töntvarning, och låten är lite för babblig för att hänga med i. Det är ett roligt bidrag, men inte en vinnare i Eurovision, vilket faktiskt är vad bidragen tävlar för. En svensk låt är generellt inget att komma med i en internationell musiktävling.
 
Lisa Ajax - My Hearts Want Me Dead. Betyg 4/5
Jag älskar introt! Det sticker ut och känns nytt och fräscht! Överlag tycker jag låten är skitbra, den passar verkligen i mello. Lisa har en så stark och bra röst att det är svårt att tro att hon bara är 17 år. Även hennes scenspråk är bara att buga för. Dessvärre tycker jag att Lisa låter på pricken som Zara Larsson i den här låten. Blundar man under bidraget kan man tro det är Zara som sjunger, vilket är tråkigt. Kopior är aldrig kul.
 
David Lindgren - We are Your Tomorrow. Betyg 2/5
Introt känns mäktigt och får oss att tänka "wow, nu kommer en vinnerlåt". Men så dör den. Totalt magplask. Melodin är ganska bra, och tanken var nog god, men texten är helt innehållslös. Låten känns jättebarnslig och jag kan inte låta bli att jämföra med hans tidigare bidrag Skyline, den var mycket bättre.
 
SaRaha - Kizunguzungu. Betyg 1/5
Det skulle kunna vara en härlig och peppig låt som man blir glad av, men jag blir bara irriterad. Tycker melodin, hennes klädsel, framträdandet och namnet "kizunguzungu" känns töntigt. Blir frustrerad av att se på det! Det skulle lika gärna kunna vara ett intro till något på barnkanalen, typ "Yoko Jakamoko Toto".
 
Oscar Zia - Human. Betyg 5/5
Woooow! Vilken powerlåt. I love it! Oscar Zia har verkligen mognat och bakom låten ligger ett fint budskap. Kanske är det den djupaste låten i tävlingen, och det förstärks verkligen av hans scenspråk och scenografin. Det känns mäktigt från början till slut och låten trappas upp på ett bra sätt så att förväntningarna är höga till refrängen, som i sin tur verkligen inte gör en besviken. Det enda jag kan klaga på är att han ibland svajar lite på rösten.
 
Ace Wilder - Don't Worry. Betyg 2/5
Hm, jag vet inte riktigt vad jag tycker om det här bidraget. Överlag gillar jag inte Ace Wilder. Jag tycker inte hennes coolhet är cool. Låten är helt okej, men det händer inte så mycket. Refrängen är ganska lam och hennes raka platta hår ser tråkigt ut. Det blir ingen festivalstämning. Dock får hon plus för hennes träffsäkerhet!
 
Robin Bengtsson - Constellation Prize. Betyg 3/5
Först gillade jag inte alls vad jag såg. Framträdandet kändes tråkigt och lika så låten, men nu när jag lyssnat på den flertalet gånger är den riktigt skön! Jag gillar den, och han har bra röst. Dock är det ingen mellolåt, och framträdandet är fortfarande tråkigt att kolla på.
 
Molly Sandén - Youniverse. Betyg 5/5
Molly är så himla bra och proffsig! Hennes röst är verkligen vacker och stark, vilket genererar så mycket power! Man dras snabbt in i låten och jag bara älskar den. Molly är en stor inspiration. Tyvärr är låten lite för lik Euphoria, vilket är jättesynd.
 
Boris René - Put Your Love on Me. Betyg 2/5
Vilken sprallig snubbe. Man blir glad, Boris är jättehärlig, men det blir för mycket. Den var inte dålig, men inget för mig. Jag vet inte.
 
Frans - If I Were Sorry. Betyg 3/5
Låten är jättefin och Frans har en bra röst, men hans osäkerhet på scen drar ner helhetsbetyget. Dessutom tycker jag inte att det kommer någon riktig refräng. Låten kommer lixom aldrig igång ordentligt. Det är en bra låt, absolut, men för kraftlös. Jag vill se mer power på scen. Därutöver känns även Frans sjukt tråkig.
 
Wiktoria - Save Me. Betyg 4/5
Jag tyckte om Wiktoria med det samma! Var kom den rösten ifrån?? Refrängen är bra och ganska enkel, vilket är fördelaktigt i Melodifestivalen. Det blev även riktigt bra stämning i refrängen. Vi behöver fler unga, självsäkra, moderna tjejer i musikbranchen. Det finns så många småkillar. 
 
Samir och Victor - Bada nakna. Betyg 2/5
Dessa killarna är ju för sköna! Ha ha, jag älskar dem. Den här låten kommer spelas mycket i sommar. Framförandet är jättekul och underhållande, men låten är inte vinnarmaterial. Den är skojig, men inte seriös. Dock uppskattar jag att det finns något roligt bidrag med i tävlingen.
#1 - - FILIPPA:

Håller med med de flesta! :)

#2 - - Tilda Barkselius:

Kul att läsa vad du tycker :)

#3 - - rememberthiis.blogg.se:

Håller med , Oscar zia o hans låt är fantastisk <3

Upp