Sassi Talu 2015.


Ridläger, Estland, 2 - 8 augusti
 
Det är lika svårt varje år. Att hitta ord som beskriver denna vecka, och att få folk som aldrig varit på Sassi att förstå vilket härligt ställe det är. Gör ett försök genom att inleda med att säga att jag upplevt den bästa veckan på detta året. Ja, det skulle jag nog faktiskt vilja påstå.
 
Informerar nya läsare om att Sassi Talu är en svensk hästgård i Estland, som jag och min familj i år besökte för fjärde gången. På gården lever man "lägerliv" med alla andra gäster, som vi nu känner mer eller mindre då vi sedan tre år tillbaka tajmat samma vecka med ett och samma gäng. Ett gäng med galet sköna människor!
 
Lägret omfattar två ridlektioner om dagen. En på förmiddagen och en på eftermiddagen, på helt suveräna hästar med bra ridinstruktörer. Frukost, lunch, fika och middag serveras var dag, och inte heller den är något att klaga på. Även detta året hade vi tur och fick sol hela veckan. Mellan ridlektionerna var det poolen som gällde och på kvällarna bouleturnering samt musik och håll igång. Blev givetvis flertalet vattenkrig under veckan också, som på något vänster ofta slutade med att jag fick hänga alla kläder på tork. Hamnade bland annat i poolen med kläderna på och fick en dag tre hinkar med vatten över mig ute på stallplan. Detta tack vare Axel och Maximo, som för övrigt gjorde veckan riktigt lajbans, och som under veckan lärde ut ett bönspel jag inte minns vad det egentligen hette. Detta spelades flertalet gånger, nattetid som dagtid.
 
Även båtresan hem hade sin tjusning. Hela lägergänget åkte samtidigt, så det blev middag och andra trevligheter ombord. Syrran, Maximo, Axel och jag roade oss på taxfree, spelade bort massa stålar i spelautomater, dansade med random mormor och kille på dansgolvet, spanade in diverse människor som fått alldeles för mycket alkohol i baren, samt dansade lite till. Och när vi sedan skulle bege oss mot hytten och hade lajbans deluxe skadade jag foten... och där dog det roliga. Men i stunden var det i princip omöjligt att deppa över det då jag nyss haft världens bästa vecka.
Upp